fredag 17 februari 2017

Ett filmprojekt som jag inte berättat om förrän ikväll...

Tommy och hans kajak

Jag har två fantastiska farbröder i min närhet. Den ene heter Ralph och är min underbare, älskade pappa. Den andre heter Tommy, min svärfar och en av mina bästa och närmsta vänner.
Bara för några veckor sedan så började jag fotografera och filma Tommys arbete i sitt uthus där han för ett par månader sedan började jobba med att bygga en kajak. Jag frågade honom om jag kunde få vara med lite då och då för att dokumentera hans byggande. Han sa ja och vi drog igång ganska direkt. Vad varken han eller pappa Ralph visste var att jag hade lite funderingar på att göra en film om de båda. 
För ganska exakt tjugofyra år sedan så frågade jag min far om jag fick fotografera honom när han jobbade inne i sin verkstad. Varför? Jo, jag behövde göra ett reportage med bilder för att kunna skicka en ansökan till fotoskolan i Gamleby. Jag ringde en av mina bästa vänner, Patric Jeppsson (ni som följer "Härifrån och framåt" vet exakt vem han är), och frågade honom om han kände för att spela bilmekaniker tillsammans med min far ute vid Finjasjön. Tack vare den här bildserien så kom jag in på skolan i Gamleby. 
Vet du vad? Jag önskar att jag hade dokumenterat min fars arbete lite då och då året runt. Tyvärr är livet lite sådant att man inte alltid ser allt det unika, speciella, varma och fantastiska när det kommer en för nära. 
Jag är glad över att ha börjat filma, fotografera och dokumentera dem alla, inklusive Patric Jeppsson och hans familj. Jag hoppas du hänger med...
Trevlig helg!
SVT, ni kan ringa mig på måndag...

Pappa Ralph och en Mercedes från 1979 som min farmor och farfar hade som sin bil ända fram till de gick bort för några år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar