tisdag 2 januari 2018

2017 är ett år som har berättat en hel del - Ett stort tack till er alla


Året 2017 blev på något sätt det viktigaste, det märkligaste, det självupptagnaste, det underbaraste, det roligaste, det mest spännande, det mest nervösa...och en jävla massa till.
Viktigast av allt är nog att poängtera hur grymt lyckat det där året blev på flera olika sätt.
Utställningen på Hovdala slott hade premiär lördagen den 17 juni och fanns på plats till den 1 oktober. Flera tusen kom dit för att se min utställning "Med fötterna på jorden" under de 106 dagarna.
Lars Dareberg gjorde en magisk film, jag snickrade ihop en bok och cirka fyrahundra bilder till den där utställningen. När jag tänker på allt det där så får jag nog fan nypa mig en aning.
Det är bara tre månader sedan utställningen togs ner men det känns som för länge sedan.
Detta är min sista lilla berättelse om reportage och händelser som gjorde 2017 till ett speciellt och minnesvärt år. Där finns en hel del till men jag hinner inte. 2018 har nämligen dragit igång utav bara tusan. Så pass att jag inte ens hann lägga ut det här inlägget på nyårsafton som planerat.
Jag kommer fortsätta på den här blogget under det här året. Kanske inte varje dag men däremot när jag har något att berätta för dig.
Hänger du med?

Gott nytt år!
Jörgen Johansson

 Hovdala slott

En affisch och annons som användes hela våren och sommaren.
Ett stort och oförglömligt tack till alla sponsorer.

 Utan min vän Mats Lindh så hade den här utställningen aldrig hängt på Hovdala slott

 Inte heller utan Conny Åhs som såg till att ljuset blev magiskt.



Dagen innan vernissagen den 16 juni så besöktes Hovdala av Mathilda Alborn och Johan Pettersson från radio P4.

 Lars Dareberg gjorde filmen som visades vid några tusen tillfällen under sommaren. 
Du kan se filmen här!
"Med fötterna på jorden" av Lars Dareberg

 Ur Lars Darebergs film "Med fötterna på jorden". Hauptbahnhof i Hamburg

Den underbaraste resan under 2017 tillsammans med tre fantastiska vänner. Det blev en tripp till Dublin och en underbar konsert med U2 tillsammans med Lars Dareberg, Håkan Röjder och Bonny Håkansson.

 Boken "Med fötterna på jorden". Ett stort, STORT tack till Norra Skåne Offset för all hjälp!
Ett stort tack till alla er som var med och skrev i boken:
Detta är de tjugofyra underbara medverkande:
Niclas Hammarström (fotograf)
Anders Hansson (fotograf)
Mats Billsten (överläkare i ortopedi)
Anna-Lena Brundin (komiker, sångerska och författare)
Anna Wallentheim (politiker)
Caroline Alesmark (författare)
Lars Dareberg (fotograf)
Alexander Mahmoud (fotograf
Carl-Johan Bauler (journalist)
Hasse Andersson (musiker)
Kent Westi (präst)
Jens Olsson (slottschef på Hovdala)
Emil Malmborg (fotograf)
Anders Mårtensson (journalist och författare)
Bertil Nilsson (journalist)
Bodil Jönsson (fysiker och författare)
Moa Karlberg (fotograf)
Pia Lobell (journalist)
Jörgen Alström (fotograf)
Aleksander Gabelic (ordförande i svenska FN-förbundet)
Jan Sigurd (författare och låtskrivare)
Magnus Laupa (fotograf)
Christoffer Hjalmarsson (fotograf)


Zakarias Tallrot (brottare)
 Ett avsnitt ur boken med familjen Jeppsson.

 En av mina favoritbilder från boken och utställningen. Ett reportage som handlar om Qina och Kim.

 En underbar bild av Pia Lobell


 En fantastisk resension av Britte Montigny

 Min älskade son Dylan fanns med på flera olika ställen i boken.

 Just den här bilden på Dylan är tagen på ett hotell i Malmö under Malmöfestivalen

 Köln i september 2017

En av de mest önskade bilderna på utställningen. Den är såld!

 Jag och min pappa Ralph.

 Asbury Park, New Jersey, USA

 Normandie, Frankrike

 Spettgatan, Finja

 Spettgatan, Finja

 Jag och katten Inez

 Bröllop i Ungern
En bild som är ett av årets bästa men som tyvärr inte hann komma med i utställningen.
Vi var cirka femton mil nordost om Budapest när min kusinson Mattias gifte sig med den vackra ungerska Kitty. En kul och minst sagt minnesvärd resa.

 Flygplatsen i Budapest

 Under Eiffeltornet i Paris

 Terrorattentatet i Stockholm

 Pere Lachaise, Paris

 Tyringes nya inomhusarena

 Kan inte låta bli. En bild till från mitt älskade Asbury Park i New Jersey

 Spettgatan i Finja

Massor med folk har skrivit i en liten anteckningsbok som låg framme på Hovdala. Den är full med vackra ord och minnesvärda meningar från hundratals besökare.




 Söndagen den förste oktober togs allting ner. Ett stort tack till alla ni som hjälpte mig.
Ett speciellt och stort tack till Jessika och Dylan för allt stöd.

Mina fötter på röntgen i Hässleholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar